Site Overlay

Dźwignie zmiany biegów przeznaczone do motocykli

Dźwignia zmiany biegów w motocyklach to element jego budowy, który służy do manualnej – za pomocą nogi, zmiany przełożenia pojazdu. Mimo wielu zbieżności w porównaniu do innych dźwigni, te stosowane posiadają dwie istotne cechy, które wpływają na ich właściwości i sposób korzystania. O tym, dalej w tekście. 

Budowa dźwigni zmiany biegów 

W porównaniu do takich dźwigni, jak dźwignia rozrusznika nożnego lub hamulca, które wykorzystywane są w podstawowych modelach motocykli, dźwignia zmiany biegów działa na zasadzie zero-jedynkowej. Reakcja mechanizmu https://moto-tour.com.pl/pl/menu/dzwignie-zmiany-biegow-191082.html na nacisk jest następstwem przekroczenia pewnego poziomu tej siły, a nie jest uzależniona od ciągłego sposobu – poziomu nacisku na dźwignię. Drugą doniosłą odmiennością jest to, że dźwignia motocyklowa jest reaguje zarówno na nacisk, jak i uniesienie – ruch w obie strony. 

Ze względu na powyższe cechy, należy wybrać takie, które są odporne na uszkodzenia, trwałe i solidne. Dwubiegunowe działanie decydują o kształcie dźwigni, głównie w schemacie, gdzie oś wałka dźwigni leży w dużej odległości od podnóża. W takich modelach najczęściej stosuje się zaokrągloną końcówkę dźwigni lub też dźwignię podwójną.

Zaletą drugiej jest umożliwienie zmiany biegu tylko i wyłącznie przez nacisk w obu kierunkach. Natomiast zaokrąglona końcówka dźwigni zmiany biegów usprawnia przesuwanie buta kierowcy i dopuszcza proste i wygodne przesunięcie buta kierowcy, dzięki zaczepienia go o podnóżek i stosunkowo dużą odległość między osią obrotu buta a dźwignią.